Update! Afgelopen weken...

Zo, het is al weer een tijd geleden, heb het gevoel dat iedereen staat te springen om een nieuw verhaal! Had er vorige week een geschreven, maar toen liep de pagina vast en was ik alles kwijt. Daar baalde ik nogal van en dus en veel zin en tijd om het toen meteen nog een keer te doen was er niet. Maar nu dan toch...Veel gedaan en veel gebeurt dus...Hou je vast..

School

School is nu echt begonnen, we zijn al een aantal weken onderweg en ik ben onder de indruk van het hoge niveau. Ik heb elke dag les, maar in totaal ongeveer 15 lesuren per week. Valt wel mee zou je zeggen, maar voor elk vak is er een project en een examen. Daarbij komen nog de vakken waarbij wekelijks een presentatie van de voortgang gedaan dient te worden plus wekelijkse opdrachten. Al met al is het vrij pittig, maar ik ben wel wat gewend dus het is wel te doen.

Ik heb de volgende vakken: Entrepreneurship, International Marketing, Import/Export procedures, Business in Russia, Business in Europe, Transport en Distribution. Deze vakken heb ik iedere week. Daarbij komen nog strategic markteting applications en international finance. De laatste twee zijn zogenaamde intensive courses, wat inhoudt dat het om een hele week zes uur per dag les gaat. Aan het eind van de week volgt er een eindopdracht en een examen. Wel pittig denk ik, maar dan ben je er wel met een week vanaf! :)

De vakken bevallen goed, erg vermakelijke en kundige leraren. Te laat komen is er echter vaak niet bij. De deur gaat stipt op de starttijd op slot en daarna moet je wel een heel goed excuus hebben om nog binnen te komen. Voor het vak entrepreneurship moeten we een businessplan ontwikkelen. Met dit businessplan kun je meedoen aan een competitie tussen scholen over de hele wereld (oa Nederland, Canada en Finland). Na voorrondes, kwartfinales etc volgt uiteindelijk de finale in Rotterdam. De winnaars winnen een geldbedrag plus Iphones en Ipads voor elk groepslid. Zover zijn we alleen nog langniet, maar het is altijd goed om een doel voor ogen te hebben. Eerst maar eens door de voorrondes heen zien te komen.

Wat me opvalt is dat in elke les die ik heb de Finse studenten in de minderheid zijn, soms zijn er zelfs helemaal geen Finse studenten. De Aziaten vormen duidelijk de overhand, daarna volgen zeker weten de Spanjaarden, Duitsers en Fransen. Voor de rest is het een mengelmoes van allerlei afkomsten.

Daarnaast moet ik zeggen dat de facaliteiten op de school zeer goed zijn, vooral de kantine. Met je studentenkaart kun je hier voor 2,50 lunchen. En niet zomaar een lunch, geen dag is hetzelfde. Altijd keuze tussen vlees en vis, rijst of aardappelen en verschillende groenten en altijd een anderesalade en dessert.Het is self service dus je kan zoveel pakken als je wilt je betaald altijd 2,50. Onbeperkt drinken en brood is ook onderdeel van de 2,50 deal. Goed geregeld naar mijn idee! Jullie begrijpen dan ook vast wel dat hier veel gebruik van wordt gemaakt!

Tampere

We zijn een dag naar Tampere geweest. De op drie na grootste stad en rijk aan historie. Deze trip werd georganiseerd voor het vak Introduction to Finnish culture, wegens overlapping met andere vakken helaas niet in mijn pakket. Gelukkig had de leraar (Heiki Saros) er geen problemen mee dat ik ook meewilde. Voor 15 euro kregen we de busreis en een dagvullend programma met allerlei leuke Finse cultuur dingen. Het was een erg leuke dag, ik heb erg genoten ondanks dat ik op een of andere reden een ontstoken oog had opgelopen. Zie de foto's voorwat we die dag allemaal hebben gezien.;)

Hier volgt het programma van die dag:

Departure 8.30

Mukkula, Ritaniemenkatu 10 (from outside the RTNK 10, Building A)

Stop: 8.40 StĂĄhlberginkatu, Faculty of Technology

Stop: 8.50 PĂ„KS Central Hospital Bus stop (where the city buses stop outside the hospital)

10.00 Hattula Holy Cross Church

-Building 13th and 14th centuries; mural paintings 15th century

11.15. Visavuori

-Studio house of Emil Wikström in Sääksmäki from early 20th century

-coffee and pulla

13.00 Museum Center Vapriikki

-cultural historical museums of Tampere

-lunch

14.30 Tampere Cathedral

-Architect Lars Sonck, murals by Hugo Simberg and Magnus Enckell

-national romanticism

15.15. Tampere City Library

-Raili and Reima Pietilä 1980`s

16.00 Pispala

-19th and early 20th century working class residential area

16.30 Pyynikki sight tower.

-coffee and the best munkki in the world

Return to Lahti 19.30

(Freshman)party

De mensen die wel eens op mijn facebook pagina kijken is het vast niet ontgaan. Er wordt hier niet alleen maar gestudeert, hard gewerkt op tripjes gaan en serieus gedaan. Nee, er wordt ook gefeest! Echt gefeest!

Zo was er een aantal weken geleden de freshmmanparty of in het Fins: Fuksiaiset. Tijdens dit evenement gaan alle nieuwe studenten in Lahti (+-3000!)verdeeld in groepjes de stad door van kroeg naar kroeg om spelletjes te doen. Het uivoeren van het spel was minder belangrijk, hoe meer je jezelf voor schut zette hoemeer punten je kreeg. Aan het eind van de avond was er een afsluitend feest waar ook de winnaars bekend werden gemaakt, helaas niet gewonnen, maar volgens mij kwamen we aardig in de buurt.

Verder is woensdag een uitgaansavond en vrijdagavond themeparty avond in Mukkula (het appartementencomplex waar alle exchange studenten wonen. Zo hebben we al een burkka party, three pieces party, viking party, nerd party en een slechte smaakparty geweest. En er liggen nog heel wat vrijdagen in het verschiet! Vandaag is het woensdag en gaan we de stad in, er is een of ander DJ feest. Normaal niet mijn smaak, maar ik heb het idee dat het erg gezellig gaat worden ;)

Activiteiten

We zijn een ondernemend groepje exchange studenten met zijn allen. Zo zijn we bijvoorbeeld al naar Stockholm geweest, zijn we met een groep wezen bowlen, paintballen, hebben we een ijshockeywedstrijd bezocht, naar Nederland-Finland geweest, pretpark bezocht en ik vergeet nog een heleboel, maar ik heb het naar me zin! In het verschiet ligt nog: Trip naar Talinn (Estland), trip naar Lapland (Noord Finland, waar de kerstman vandaan komt), St. Petersburg (Rusland) en ik heb na zitten denken over mijn terugreis. Ik denk dat ik niet terugvlieg, maar reizend met trein ed. Zo kan ik door heel Scandinavie trekken en tussendoor stops maken. Ik wil ook graag een stop maken ik Berlijn. Maar niets is nog zeker, ik moet het eerst eventjes bekijken met de planning, kosten etc.

Algemeen

Het gaat goed met mij, al moet ik wel zeggen dat de tijd hier ongelooflijk snel gaat. Vorige week vrijdag voelt aan als gister. Dit zorgt er af en toe wel voor dat het soms een beetje teveel wordt. Gelukkig is het hier zeer gemakkelijk om tot rust te komen. Het grote meer dat op rolafstand van mijn appartement ligt is fantastisch. Hier vind ik de rust die ik zo fantastisch vind, waar ik zo van kan genieten. Er is altijd wel een plek waar je echt alleen kan zijn en omgeven bent met alleen maar rust, geweldig.

Oja, eekhoorns zijn nu na zeehonden mijn favoriete dieren. Heb er hier al best veel gezien en ik vind ze zeer vermakelijk met hun staart en korte pootjes. Er zijn hier ook veel paddestoelen, nou ja.. er is hier sowieso heel veel natuur. Af en toe kijk ik mijn ogen uit..

Mensen als jullie iets willen weten, vraag het me gerust. Ik zal mezelf eraan houden om ondanks het drukke schema en de tijd die zo snel gaat wat regelmatiger een verhaal te schrijven. Anders wordt het elke keer zo een lap tekst.. haha

Reacties

Reacties

Anneke

Jan, jij wint ongetwijfeld straks een Ipad....en omdat je toch niks met Apple hebt....ik hou me aanbevolen !
Weer lekker leesvoer. Ik ben nu al benieuwd naar je verdere avonturen. En St. Petersburg.....is echt een hele mooie stad waar heeeeel veeeeel te zien is!

Anna

Ben blij dat het goed gaat! Goed idee van de terugreis per trein/bus. En ook fijn dat je de rust op rolafstand kunt vinden :-) X

Tanja

Ha Jan,
wat een belevenissen!!! Fijn dat je ons erin laat delen. Dat dat moeilijk grote meer jou rust verschaft daar heb ik helemaal een plaatje bij! ;)

opoe

Fijn Ă©n gezellig om je verhalen te lezen. We kunnen zo meegenieten van je avonturen. Wat kun je goed schrijven!!! Knuf van ons

Henk

hele leuke verhalen, als ik het lees is het of ik erbij ben.
kus van mij

Marianne

Hoi Jan
heb weer genoten van je verhaal ,voelt aan of ik erbij ben
Liefs

Pake Piet

Jan, geweldig wat je allemaal beleeft. Discipline op school wordt makkelijk, als er zoveel voor je wordt georganiseerd. Geniet er van!!!!!!!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!