Stockholm

Zoals ik al zei stond er een trip naar Stockholm in de planning. Die heeft inmiddels plaatsgevonden, op 2 september zijn we met een groep van ongeveer 40 studenten met de partyboot vanaf Helsinki naar Stockholm vertrokken. Om op zondag 4 september weer in Helsinki terug te keren.

Onze boot vertrok om 17:30 vanaf Helsinki, vanaf Lahti is het met de trein ongeveer een uur reizen naar Helsinki. Dus namen we de trein van 14:00 uur zodat we genoeg tijd hadden om de boot te vinden en nog even door Helsinki heen te struinen. In Finland kan je kaartjes in de trein kopen, de conducteur onthoudt precies wie er al een kaartje heeft gekocht en na elke stoppikt hij de nieuwe passagiers er zo tussen uit. Ik vond het zeer vermakelijk om zo een toegewijd baasje aan het werk te zien, hij genoot echt van wat deed. Ondertussen hielden de Spanjaarden hun siesta en de Nederlanders praten over het Nederlandse kraampje op de markt waar je stroopwafels voor 5 Euro kan kopen. Al met al dus een zeer bewogen treinreis richting Helsinki.

Eenmaal aangekomen in Helsinki hebben we een broodje gegeten, gerelaxed in een parkje en een marktgebouwtje doorgelopen. Uiteindelijk belanden we op de boot. Iedereen sliep in een 4-persoonscabine. Kijk tussen de foto's voor een beter beeld. Ik sliep met Aron, Coupe en Vicent (ik noem hem Diego, omdat hij op een Diego lijkt) op een kamer. Een mix van Spanje en Nederland.

Aan boord was echt alles, een tax free shop, discotheek, meerdere bars, een bioscoop, sauna en nog veel meer. Waarom mensen dit de partyboot noemen is me ook duidelijk geworden. Finnen drinken veel, heb nog nooit zoveel laveloze mensen op een avond gezien. Het is eigenlijk wel een raar idee dat je op het water gewoon in een discotheek staat. Maar het was ondanks al die laveloze mensen toch een gezellige avond met de exchange studenten.

De volgende ochtend kwamen we aan in Stockholm. De boot terug vertrok om 16:30 en we kwamen om 10 uur in de ochtend aan dus we hadden 6,5 uur om door te brengen in Stockholm. We zijn opgespitst in groepjes door de stad gaan lopen.

Stockholm is groot en er is veel te zien, veel typisch Scandinavische gebouwtjes en mensen. Het verschil tussen Stockholm en Helsinki is groot, Helsinki iseen stuk kleiner en veel minder toeristisch. We hebben een leuke, maar ook vermoeiende dag gehad. Ik heb een aantal foto's toegevoegd.

De volgende dag kwamen we terug om 10 uur in Helsinki, we zijn toen weer met de trein terug naar Lahti gegaan en hebben die dag gebbq bij het meer. Iedereen is die dag op tijd naar bed gegaan. Ik heb toen nog wel 8 kaartjes voor de wedstrijd van Finland tegen Nederland op 6 september besteld. Wordt vervolgd ;)

Anneke

Hoi Jan.
Leuk om je avonturen in Finland op deze wijze te kunnen volgen. Bert dacht dat hij je op de tv gezien had.....
Jammergenoeg was de wedstrijd niet zo heel boeiend, maar wellicht heb jij dat anders ervaren.
Zoen uit Winkel !

Anna

Hoi lieve Jan,
Leuk dat je een blog bijhoudt!! Grappig dat de typische vooroordelen bevestigd worden tijdens die treinreis: Spanjolen slapen en Nederlanders zeuren over geld! Heerlijk.. Geniet ervan, veel gezelligheid zo te lezen.
Kijk uit naar je volgende verhaal!!
Dikke kus en liefs vanuit Amsterdam

Henk

erg leuk om je verhaal te lezen, ook dat je zoveel verschillen ziet.
ik kijk uit naar je volgende verhaal.

kus

Jan

Bericht over Nederland tegen Finland volgt nog... Maar pap wat vind je van het standbeeld van Jari?

Henk

ja Jan een geweldige foto, en er staat ook nog een goede voetballer bij. haha

Lenka

Hee broertje, leuk zeg een blog! Klinkt goed allemaal, vooral die conducteur, hij zou echt een goede zijn voor Max geheugentrainer! Xx