Aankomst en eerste weken

Het moment waar jullie waarschijnlijk allemaal op gewacht hebben is eindelijk daar. Het eerste officiële bericht uit Finland. Het heeft even mogen duren, maar sinds ik hier ben, ben ik in een stroomversnelling terecht gekomen. Van de ene ontmoeting in de andere, van het ene feestje naar het andere, van de ene activiteit naar de andere en van de ene Finse les naar de andere. Nu ik tijd heb om er even voor te gaan zitten is het thuisfront aan de beurt.

Vertrek, aankomst en eerste dag

Maandag 15 augustus '11, dag van vertrek, maar ook de dag na de Winkeler kermis. Om een lang verhaal kort te maken: Laat slapen, vroeg eruit, eerste trein gemist, evengoed ruim op tijd op Schiphol, afscheid nemen van papa, mama, Anna en Lenka, tranen, spanning, zoeken naar de juiste gate, wachten, vliegen, landen in Helsinki, bagage ophalen, bus instappen en op naar eindbestemming Lahti!

Aangekomen in Lahti stond mijn persoonlijke tutor, Sini, me op te wachten bij het busstation. Aardig meisje die me meteen de handige plaatsen in de stad heeft laten zien en me naar mijn appartement bracht. Prima appartementencomplex waar bijna alle uitwisselingsstudenten wonen, dus erg gezellig. Sini heeft nog geholpen met het installeren van de internetaansluiting en is er toen weer vandoor gegaan. Nadat ik mijn tas had uitgepakt en een beetje geacclimatiseerd was, ben ik kennis gaan maken met de buren van dezelfde verdieping. Twee Nederlanders, een Duitser en twee Spanjaarden. Ondertussen zijn er nog twee Spanjaarden bijgekomen, terwijl ik nog wacht op mijn huisgenoot. Allemaal aardige mensen en dezelfde avond werd er meteen een feestje georganiseerd. Iedereen kwam op het geluid af en uiteindelijk werd het zeer druk in de kamer naast die van mij.

De volgende ochtend om 9 uur de eerste Finse les. Iedereen zat er met kleine oogjes de eerste Finse woordjes te leren. Voor degene die nog wat willen leren: Op facebook staan een aantal foto's van de lesstof. De rest van de eerste week zijn er nog een aantal feestjes geweest en hebben we elke dag om 9 uur Finse les gehad.

Op dinsdagmiddag deden we een soort spelletjes speurtocht door de stad. Alle tutors waren verspreid over de stad en de studenten ze moesten in groepjes van 7 a 8 personen zien te vinden. Bij elk checkpoint moesten we een typisch Fins spelletje doen. Zo hebben we Mölkky gespeeld en moesten we de vrouwen op zoveel mogelijk verschillende manieren over een parcours heen tillen. Voor elk onderdeel kreeg het team punten en aan het eind van de dag werd de eindstad bekend gemaakt. Helaas werd mijn groep laatste. Gelukkig hebben we wel veel gelachen en het erg naar ons zin gehad.

Donderdagmiddag gingen we naar een meer net buiten de stad met een sauna erbij. Daarnaast kon je er ook spelletjes doen, zwemmen, kanoën, barbecueën en fikkie stoken. Al met al een erg mooie en na thuiskomst ook een vermoeiende plek. Achter mijn appartement ligt trouwens ook een meer en dat is moeilijk groot en het heet zeer origineel: Het watermeer.

Verder hebben we een tour door de stad gekregen met allemaal culturele hotspots, hebben we een Finse maaltijd bereid onder begeleiding van een docent, een lezing gehad over de Finse cultuur en zijn we naar het skimuseum geweest bij de beroemde skischansen van Lahti.

Mijn persoonlijke indruk van Finland

Het eerste wat me opviel toen ik net geland was en op de bus stond te wachten, was dat het zo ontzettend schoon was overal. Ik zou hier niets op de grond durven gooien. Daarnaast merkte ik ook snel dat hier qua mensen veel rustiger is. Niemand bemoeit zich met elkaar als het niet nodig is en wanneer ik bij het meer ga zitten kan ik de absolute rust waar ik zo van hou zeer gemakkelijk tot me laten komen. Kortom, tot nu toe geniet ik met volle teugen.

Mijn eerste supermarktervaring: De meeste producten zijn inderdaad wat duurder dan in Nederland, maar zolang je goed oplet en naar de goedkopere supermarkten (Lidl, S-market) gaat valt het allemaal reuze mee. Het enige wat niet meevalt is de alcohol. Voor een krat bier betaal je €20,- en wijn is al helemaal niet te betalen, de goedkoopste fles Wodka kost €10,- voor een halve liter in een plastic fles.

Wat nog meer opvalt in de supermarkt is dat er bij de uitgang altijd een paar gokautomaten staan en dat ze altijd bezet zijn. Volgens mij is de helft van de Finse bevolking gokverslaafd of er moet een ander idee achter zitten. Dit zal ik uitzoeken voor de volgende keer.

Plannen

Het is nu lekker weekend en maandag is de eerste dag op de business faculty. Dan krijg ik meer informatie over mijn echte rooster. Vanavond hebben we een feestje bij de buren en morgen ga ik misschien met een groep Spanjaarden naar Helsinki. Vanmiddag ga ik vissen met een meisje uit Litouwen en op zondag hebben we de sauna in de kelder gereserveerd.

Ik ben vast nog een hele hoop vergeten te vertellen, maar er is ook al heel veel gebeurt in anderhalve week tijd. Ik heb ook al een aantal foto's gemaakt maar die moet ik nog even uitzoeken dus die volgen binnenkort.

Wordt vervolgd en ik spreek jullie allemaal vast wel een keer. Via facebook ben ik altijd te bereiken. ;)

Reacties

Reacties

Pake Piet

Jan,
Lekker, zo in een vreemd land en dan zo onthaald worden, dat je bijna geen tijd voor je zelf hebt. Maar jij maakt er wel iets van.
De stoel van Lenka was beschadigd en die ben ik aan het repareren en dat lukt wel vrij goed. Tot en met de voorpoten heb ik alles gesloopt. Mart had er heel ijzerwerk in geniet, maar ik kom er wel.
Veel plezier met al die nieuwe studente en dan vooral de meiden, denk ik zo maar. Jan hou je haaks, Pake

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!